Orient Express prechádzal cez Devínsku Novú Ves
Máme najstaršiu železničnú trať v Bratislave
Najstaršia železničná trať, ktorá viedla z Bratislavy cez Devínsku Novú Ves do Marcheggu bola postavená v roku 1848. V Gänsendorfe v Rakúsku sa spájala s traťou Viedeň – Břeclav. Na trati boli postavené v rovnakom roku dve vlakové stanice, ktoré sú taktiež ako železnica najstaršie na Záhorí. Sú nimi stanica Lamač a stanica Devínska Nová Ves. V rovnakom období na Slovensko na trase z Viedne do Bratislavy cez Devínsku Novú Ves prišiel prvý vlak ťahaný parným rušňom Bihar. Železničná stanica v Devínskej Novej Vsi slúžila až do roku 1980-81. V týchto rokoch ju zbúrali a vybudovali novú.
Orient Express. Vlak kráľov a kráľ vlakov.
V roku 1883, po niekoľkých neúspešných pokusoch kvôli finančným problémom a kvôli ťažkostiam pri vyjednávaní so železničnými spoločnosťami bankár menom Georges Nagelmackers, ktorý navrhol myšlienku vlaku dosiahol dohodu s Compagnie Internationale des Wagon-Lift. Georges Nagelmackers, autor myšlienky vlaku , ktorý sa bude tiahnúť naprieč celým kontinentom na trati dlhej viac ako 1500 míľ vyhral. Cez Európu premával slávny nočný vlak novinami pomenovaný Orient Express, tiež nazývaný „vlak kráľov a kráľ vlakov“. Cestujúci, ktorí sa viezli Orient Expressom žasli nad luxusom a krásou. Cesta z Paríža do Istanbulu trvala vyše 80 hodín. Existuje mylná predstava, že Orient Express bol jeden vlak. Nie je to tak. Orient Express bol sústavou nočných spojení naprieč Európou. Prvý z týchto spojov vyrazil z Paríža v roku 1883. Zviezť sa týmto luxusným vlakom prestavovalo hrdosť a prestíž v spoločnosti.
Železničné múzeum a Železnice Slovenskej republiky majú nezvratné dôkazy
O histórii Orient Expressu na Slovensku nie je veľa informácii a tak sme sa spojili s ŽSR a pracovníkmi Železničného múzea. Podľa cestovného poriadku z obdobia prvej republiky , ktorý nám zaslali, mal zastávku v aj Bratislave. Prechádzal z Galanty cez Bratislavu do Břeclavu a teda musel míňať aj železničnú stanicu v Devínskej Novej Vsi a prechádzať po najstaršej železničnej trati na Záhorí len necelých 40 rokov od jej postavenia.
Grafikon z prvej Slovenskej republiky Orient Expresu so stanicou v Bratislave
Orient expres ako Rýchlik 148
Jedným z prestýžných vlakových nočných spojení Orient Expresu naprieč Európou mal označenie Rýchlik 148, o ktorom môžeme nájsť zmienku v archívoch železničného múzea ako prechádzal západným územím dnešného Slovenska na čo nás upozornilo Železničné múzeum. Nakoľko mieril z dnešných Atén Slovenskom cez Rakúsko do Berlína, musel prechádzať aj cez Devínsku Novú Ves. Po druhej sv. vojne vzhľadom na politické pomery prechádzal už cez Rakúsko a Slovensko obchádzal.
Grafikon Rýchlika 148 zo siete Orient Expres so zastávkou v Devínskej Novej Vsi
Zdroj:
- MÚOP http://www.muop.bratislava.sk/assets/File.ashx?id_org=600176&id_dokumenty=4827
- Záhorské múzeum https://www.zahorskemuzeum.sk/zeleznice-na-zahori/
- Železničného múzea
- Železnice Slovenskej republiky